NULL Skriv ut sidan - Hur många %

Anbytarforum

Titel: Hur många %
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-04-07, 13:47
Då frågan från början gällde hur många procent som hade adelsmän bland anorna ställde jag frågan ovan där man då kan fråga sig att räknas personerna i inlägget av den 07 april 2005 kl. 12.56 till adeln eller till de kungliga. Antingen kan man ju disskutera bönder och allmoge - adel (som till stor del är frågan om här) eller adel - kungliga (som jag försöker fråga efter) Följdaktligen kan man då fråga sig hur många som har kungliga bland sina anor och vad gör dessa till kungliga och inte till adliga? Jag tycker fortfarande gränsen mellan kungliga och de som regerar och de som inte regerar är i Europa ganska flummig.
 
Som ytterligare exempel kan vi ta Konung Fredrik I av Sverige (1720-1751). Han var regent / statsöverhuvud i Sverige under frihetstiden på 1700-talet då kungen hade ganska lite makt och den egentliga makten innehades i praktiken av de fyra stånden Adel, präster, borgare, bönder av vilka dock adeln hade mäst att säga till om. Kungens föräldrar var Landgraf Karl von Hessen-Kassel (1670-1730) och Prinzessin Marie Amalie Anna von Kurland. Fadern var alltså lantgreve av Hessen-Kassel och den som innehade denna värdighet räknades rangmässigt som regerande härskare över området Hessen-Kassel. Således fanns det de som regerade och de som icke-regerade. Så frågan min är fortfarande i enlighet med frågan hur många procent adelsmän vilka som räknades som regerande och hur ser man skillnad mellan en icke regerande person och en regerande person?