NULL Skriv ut sidan - Hur många %

Anbytarforum

Titel: Hur många %
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-07, 12:15
Adeln har ingen politisk betydelse idag och jag tvivlar paa att det skulle finnas speciellt maanga adliga som ville tillbaka till den tiden...?! När vi ár naagra som hävdar alla anors lika värde, rätten att tillhöra, vara ättling till och betrakta alla vaara förföder som lika mycket släkt till oss saa kommer man ju in paa procenttalet som fraagan rörde sig om. Hur maanga %. alltsaa maaste man vál tala om promille om det gáller ätter och speciellt dem som ár introducerad adel paa Riddarhuset i Sverige (men det finns som bekant maanga lánder som haft eller har adelskap eller liknande herarkiska system...Hur rákna adliga anor daa? Fór skoj skull, för naagot annat kan det näppe vara fraaga om..., skulle man ju kunna tänka sig att räkna procenttal utifraan sina fórföders antal. Alltsaa hur manga personer som var, respektive icke var, adliga (gäller fór baade nu adliga och icke adliga personer naturligtvis!). men skulle man daa rákna ointruducerad adel i Sverige samt adel fraan länder som avskaffat adelskapet? Det finns ju personer som fortfarande kallar sig kungliga i Tyskland, fast deras titlar inte har naagon som helst förankring i Tysk lag (Weimar republiken avskaffade alla titlar och privilegier). Detsamma gäller riktigt gamla titlar t.ex. adelskap fraan det tysk romerska riket s.k. riksadeln (given av den tyskromerska kejsaren oftast reprensenterad av Habsburgarna i Wien) Daa kan man kanske komma fram till hur utspätt det s.k. blaa blodet är i baaade adliga och icke adliga familjer. En uppgift för en matematiker eller statistiker kanske?! Själv har jag personligen mer humanistiska och historiska intressen nár det gáller detta ämne, inte minst berättelserna om släktens öden och äventyr eller stillsamma och strávsamma liv vilket säkert har paaverkat hur tokig man själv har blivit (i mitt tillfálle kringflackande skaadespelare!)...
 
M.V.H. Steve