NULL Skriv ut sidan - Hur många %

Anbytarforum

Titel: Hur många %
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-06, 00:41
Jag är böjd att modifiera mig en smula och säga att Anders B. här uttrycker sig alldeles lysande - definitivt i det avslutande stycket om den tilltalande och smått geniala aspekten med ett agnatiskt likaväl som ett hypotetiskt exakt motsatt matrilinjärt släktbegrepp, i varje fall.
 
Att det agnatiska släktbegreppet i viss mån är en efterhandskonstruktion och aldrig har varit någon tradition i bredare lager av befolkningen stämmer väl, om man ser till de allra bredaste lagren, bondebefolkningen.
 
Dock var dessa utan tvekan väl förtrogna med åtminstone den agnatiska principen, eftersom alla kallade sig vid det patronymikon de skrevs med av prästen i kyrkböckerna, och rimligen alla var medvetna om hur systemet fungerade därvid - att Lars barn hette Larsson och Larsdotter osv.
 
Bonden Karl Olsson i Grytbohult år 1838 kunde dock förstås ingen ha en aning om att han agnatiskt tillhörde vad som 150 år senare skulle kunna komma att kallas Sigge Mattsson i Grytbohults släkt efter kanske hans ff ff ff, vars namn han inte hade en aning om, och kunde inte ha brytt sig mindre om saken, det är förstås sant. Så det är helt klart inte något agnatiskt släkt-begrepp, där är vi helt överens.
 
Men det är väl bara när det gäller agnatiska släkter i bondeståndet som det är riktigt att kalla det för en efterhandskonstruktion? Medlemmar av borgerliga släkter med ett släktnamn torde nog ha ansett sig vara medlemmar av släkten XX redan på 1700-talet eller 1600-talet, det skulle jag nog allt tro. Visst finns det väl exempel på såpass gamla genealogiska uppställningar över Släcktien XX, som i allt väsentligt följer släkten XX:s agnatiska utbredning? Det har jag för mig i alla fall att jag hört talas om.