NULL Skriv ut sidan - Hur många %

Anbytarforum

Titel: Hur många %
Skrivet av: Niklas Persson skrivet 2005-04-05, 22:10
Nu skulle vi väl hålla oss till kommentarer om det som andra verkligen sagt, eller hur Anders Pemer?  
 
Du kan alltså inte ge mig i sak helt rätt i att kanske poängen med det agnatiska begreppet har ätits upp av den nya namnlagen och de sedvänjor som jättesnabbt satte sig hos alla... osv. Jag har inte påstått att poängen med det agnatiska begreppet försvunnit, jag frågade vad det alls finns (eller funnits) för poäng.
 
Det agnatiska släktbegreppet är en id? om vilken släkt man tillhör och det är inget som ändras av ny namnlag. Begreppet innebär att man tillhör sin fars släkt även om släkten bytt namn mellan generationerna. (Om man bara räknar namnet så kan man lika gärna tillhöra sin mors släkt, och man kunde som sagt överta moderns namn också i äldre tider och de som bara hade patronymikon tillhörde ingen släkt alls om släktnamnet avgör.....)
 
Låt mig dock än en gång påpeka att det inte handlar för fem öre om att utesluta hälften av släktingarna. säger du. Jo men visst gör det det! Om man bara anser sig tillhöra sin fars släkt så utesluter man ju släktingarna på sin mors sida från den släkt man tillhör. Observera att jag talar om detsamma som du, alltså vilken släkt man tillhör. Jag påstår alltså inte att du (eller nån annan) säger att du inte är släkt med din mors släktingar eller är ointresserad av att forska om dem! Men det är bara hälften av släktingarna som tillhör Släkten.
 
Mina frågar är fortfarande obesvarade:
 
1) Vad har det agnatiska släktbegreppet (id?n att man bara tillhör sin fars släkt) för praktisk funktion utanför Riddarhuset (där en och samma person inte kan ha dubbelt medlemskap)? (I släktforskningen är det meningslöst när man forskar på alla anor och håller man sig till släktnamnet så kan det också komma från moderns släkt.)
 
2) Är det traditionella agnatiska släktbegreppet inte bara en modern efterhandskonstruktion, har man i det verkliga livet nånsin räknat så annat än i formella sammanhang inom adeln? (Bland bondebefolkningen var det helt främmande att man bara tillhörde ena förälderns släkt.)