NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-05, 05:33
Du fortsätter lägga ord i munnen på oss andra, hur kan du säga tack för att jag är släkt med mor åtminstone till mig, när jag uttryckligen skrivit att du är släkt med varenda släkting du vill anse dig släkt med?
 
Att läsa in vad man vill i något andra säger, och inte låtsas att man har hört vad de själva har sagt när de försöker diskutera trevligt och sakligt tillbaka är ett insinuant, tråkigt och tarvligt sätt att diskutera!
 
Mitt inlägg börjar med orden du är släkt med dem allihop - och du har mage att skriva tack för att jag är släkt med mor åtminstone. Liksom... va???
 
Nästan alla som svarat på ditt första inlägg har försökt understryka att du blandar ihop uttrycken vara släkt med och en släkt, och har åskådligt och pedagogiskt visat skillnaderna, och jag säger t o m uttryckligen att du naturligtvis kan använda uttrycket min släkt om vilka släktingar du vill, inklusive exempelvis mostrar och deras döttrar, men att det agnatiska släktbegreppet är ett annat.
 
Det agnatiska släktbegreppet är en princip som handlar om en enda sak - företeelsen att tala om släkter som substantiv, där släktskapet bygger på manslinjen.
 
INGEN har någonsin påstått att adjektivet vara släkt med hänger ihop med det agnatiska släktbegreppet, och ingen släktforskare har NÅGONSIN begränsat uttrycket vara släkt med till den agnatiska sidan och bara hävdat sig vara släkt med sina manliga släktingar och inte till några kvinnliga.
 
Det är bara något som du har snöat in på att missförstå, och inte ens låtsas om vad någon av oss många har påpekat om den saken i våra svar under kvällen på ditt första inlägg. Där har du alltså något slags blind fläck när du läser allt vi skrivit och landar till sist ändå på dina raljanta uttalanden om hur få människor du tydligen är släkt med...
 
Hur i herrans namn ska man kunna diskutera med någon som beter sig så i sitt sätt att skriva, ställa frågor, få svar på dem, och sedan ändå inte kan ta in och låtsas om de svar du fått när du kommenterar dem, utan skriver som om du fått helt andra svar än du fått???
 
Varför ska vi ta på dig på allvar och bemöta dig med respekt när du tydligt visar att du inte gör det med oss???