NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-05, 00:13
Känner mig manad att göra ett tillägg när jag läser Anders R:s nya inlägg:
 
Jag använder mig själv inte heller så mycket av det agnatiska släktbegreppet när det kommer till min egen släktforskning. Tvärtom är mitt stora intresse att spåra alla cognatiska ättlingar till min egen agnatiska släkt.
 
Fast visst får jag medge att eventuella ytterligare okända agnatiska grenar av släkten Pemer skulle vara extra kittlande att upptäcka...  
 
Har t o m  några trådar kvar att nysta i på den punkten, faktiskt. Två bröder med namnet Pemer som växte upp under 1700-talets sista år och uppenbarligen i varje fall inte hade några ättlingar med namnet kvar i Sverige 1890, och några släktmedlemmar i USA på sådana grenar där namnet hade tappats bort och ersatts av patronymikon. Det lär finnas några amerikanska män med familjer som är agnatiska Pemrar, men troligen heter Eriksson med någon amerikaniserad stavning.
 
Jag har haft kontakt med nära släktingar till dem som skulle berätta mer och/eller förmedla kontakt i några omgångar, men varje gång tappat den kontakten innan jag hunnit få veta något konkret - i 14 år, blir det i år, inser jag. Jösses...