NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-04-04, 23:41
Jag har väl varit lite oförståndig med användningen av begreppet adelsman. Anledningen till att min abmoder inte var adlig medan hennes bröder var det är att dessa adlades, men inte systrarna... Det kan man säga vad man vill om, men reglerna var sådana...
I andra fallet tänkte jag intye längre än till mig själv när jag skrev om man inte själv är adelsMAN... Självklart samma sak för adelsdam.
 
Jag använder mig inte så mycket av det agnatiska släktbegreppet, förutom att jag räknar det som det traditionella sättet att ärva efternamn och det biologiska sättet att ärva Y-kromosomer... Har inga barn, men är lika mycket släkt med min mor och min far, och tycker mig nog vara av bådas släkt även om jag bär min fars släktnamn.
 
PS
Har lite adel bland anorna, men är fortfarande mest facinerad av en fiskar- och båtsmanshustru som gifte sig med fyra, vad det verkar allt yngre män... (Förvisso en i taget.)
DS
PPS
Även bland äldre adelssläkter förekom det att man tog hustruns eller moderns namn och vapen om detta var finare än det egna. Jag har till exempel bekantat mig med en Månesköldare som kallade sig Krumme, vilket mycket riktigt hans farmors far hette... Ett annat exempel är släkten Bååt, där en gren kom att kalla sig Snakenborg.
DDS