NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-05
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-04, 18:37
Högborgerliga släkter som rört sig i adliga kretsar och gift in sig i desamma, men själv aldrig erhållit adelskap, har det väl funnits i alla tider. Vi Pemer har själva aldrig varit adliga (om inte något fullkomligt bortglömt adelsbrev någonstans skulle påträffas en dag, men det tror jag väl knappast), men jag har väl möderneanor som är adliga eller som i sin tur må leda till adliga anor lite här och var under 1500- och ner till 1800-talet.
 
Vårt gifte 1749 mellan David Niclas Pemer och Ebba Elisabet Belfrage är säkert bara ett exempel bland många. Deras döttrar gifte sig med lantbrukare med patronymikon och deras son David Niclas d y bar visserligen själv namnet Pemer, men alla hans söner och alla vidare agnatiska ättlingar blev bondeståndare med enbart patronymikon - med min farfars farfar som det tursamma undantaget så att släkten Pemer snabbt återuppstog från de döda på vår gren, och i nästa generation också på hans brors gren.
 
Just i Värmland nedsjönk ju en stor gren av ätten von Wachenfeldt i bondeståndet och var länge en borttappad bondesläkt Fransson, och ätten Belfrage hade säkert fler döttrar som gifte sig med ofrälse än min ana Ebba Elisabet.
 
Så det borde nog krylla av ofrälse adelsättlingar.
 
Ska man sedan tro kämparna som härstammar från den uradliga ätten von Wowern, och det utslag en av dem enligt uppgift i annan diskussion idag har fått från Patentbesvärsrätten, kommer kanske många förment ofrälse att kunna skaka fram ett adelskap retroaktivt om man går tillräckligt långt tillbaka i tiden... (?)