NULL Skriv ut sidan - Hur dör en adelssläkt ut?

Anbytarforum

Titel: Hur dör en adelssläkt ut?
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2010-05-08, 01:59
Trolovningsbarn och barn som blir legitima genom föräldrarnas senare gifte behandlades som barn födda inom äktenskap; Riddarhuset har nog svårt att gå emot lagen.
Däremot läste jag om ett fall som föreföll mig mycket mysteriöst - jag kan ha missuppfattat det, för jag läste det mycket översiktligt - där någon som adlades inte fick alla sina barn adlade också. Mannen hade fullt legitima barn i två äktenskap; hustrun i det första äktenskapet hade dött och han hade gift om sig och skaffat en kull barn till. Adlandet skedde först efter första hustrun dött och barnen i det första äktenskapet hade då inte blivit adliga genom faderna adlande, vilket barnen i det andra, pågående, äktenskapet blivit. Tyvärr kan jag inte minnas namnet, men jag har för mig att fallet redovisades här på Anbytarforum.
 
Visst har det förekommit även i Sverige att ättlingar på spinnsidan ansökt om att adelsvärdigheten skall gå vidare till dem; jag kommer inte ihåg några namn men jag har läst om det i fall från slutet av 1700-talet och under 1800-talet. Framförallt tror jag det gällt fall där ättlingar på spinnsidan också varit adliga, men där en högre titel utslocknat på svärdssidan. Ansökan har inte skett till Riddarhuset - de kan/kunde, helt riktigt, inte bifalla en sådan begäran - utan till kungen.
 
Ingela