NULL Skriv ut sidan - Hur dör en adelssläkt ut?

Anbytarforum

Titel: Hur dör en adelssläkt ut?
Skrivet av: Mathias Söderström skrivet 2010-05-07, 20:42
Läste att Claes Clabbe af Geijerstam tyckte att nu när adeln och Riddarhuset bara är en förening, så borde man adla framstående personer. Ingvar Kamprad och uppfinnaren Håkan Lanz nämdes som kandidater.
 
Borde finnas någon bättre och modernare titel att ge personer som gör något gott för Sverige. Adelsbrev känns lite förlegat, då vi inte adlat någon ny person sedan 1902, då upptäckaren Sven Hedin adlades. 1975, så avskaffades också kungens rätt att förmedla adels privilegier.
 
En liten notering:
Läste att Grundlagen år 1809 öppnade statliga ämbeten även för personer utanför adeln. Betyder det att min ana rak uppåtstigande manslinje, som var rådman ska ha varit adel?
 
En rådman är väll ändå ett statligt ämbete?
Misstänker att han kommer från en adels familj, då fadern var bosatt på ett Säteri. Min ana rådmannen var också född på Säteriet.
 
Tror det var en stor reform år 1680, som tog bort vissa priviliger för adeln och deras säterier. Var ju vanligt att man använde en adelsman, som bulvan när man köpte ett säteri. Därmed kunde man ju dra nytta av Säteri fördelarna om man var förmögen och icke adel.
 
Rätta mig om jag är fel ute!
 
/Mathias