NULL Skriv ut sidan - Frihet efter privilegierna

Anbytarforum

Titel: Frihet efter privilegierna
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-04-07, 09:22
Niklas och Gunnar, det är redan under 1600-talets första hälft vanligt att personer som inte är adliga ändå åtnjuter adelsprivilegier i samband med förmögenhetsbeskattning och utskrivning av knektar. Detta är i allmänhet en belöning för deras insatser i statens (kronans) tjänst.
 
Ett exempel på detta som jag själv skrivit om i Bebyggelsehistorisk Tidskrift nr 20 (1990) var stockholmsrådmannen Hans Nilsson Benick som hänvisade till de s k frihetsmilsprivilegierna när han åren omkring 1630 undandrog ett antal av sina 'försvarskarlar' från knektroteringen.
 
'Pölse-Hans' var dock ingalunda ensam om detta. En av de saker jag noterade i samband med arbetet på den uppsatsen var att det fanns ett relativt stort antal ofrälse innehavare av frälsejord i Stockholms län. Jag delade därför ut ett uppsatsämne om detta som resulterade i en alldeles utmärkt C-uppsats av Jennifer Martin, vilken om jag inte minns fel hade titeln Idel ädel adel? Ofrälse innehavare av frälsegods. Den kan återfinnas i Historiska institutionens uppsatsarkiv på Stockholms universitet.
 
De privilegier som man då hänvisade till var 1612 års adelsprivilegier. Om dessa skrev Hakon Swenne 1933 en av de mest underskattade och uppenbarligen minst lästa avhandlingarna genom tiderna: Svenska adelns ekonomiska privilegier 1612-1651 med särskild hänsyn till Älvsborgs län. En enastående forskningsinsats som tyvärr hamnat lite i skuggan av Sven A. Nilssons arbeten om de adliga privilegierna.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon