NULL Skriv ut sidan - Frihet efter privilegierna

Anbytarforum

Titel: Frihet efter privilegierna
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2003-04-02, 13:56
Hej !
Jag undrar om det är någon som kan bringa klarhet i mina funderingar angående rubriken ?
 
Anledningen till min fråga är följande. Jag har i ett par mantalslängder sett motsvarande text och tolkar detta som om personen slipper att betala mantalspeng. Men betyder detta även att personen är adlig eller vad är det för privilegier man pratar om.
 
Jag har två exempel på denna text och jag kan inte hitta någon av dessa personer eller släkter i vare sig Elgenstierna verk om Introducerade eller i Schlegel-Klingspors verk över Ointroducerad adel. Finns det flera verk/förteckningar ? Visst kan man ha missat några i dessa verken, men jag tycker att när jag har hittat två olika personer med denna text och ingen av dessa återfinns. Men det är ju klart, om det inte har något med adelskap att göra, så är det ju inte så konstigt att de inte finns med.
 
Mina exempel är följande:
Majoren Elias Human, skriver sig själv på 1680-talet Human, men i ett brev från början av 1700-talet von Human. Står i mantalslängderna från 1699 och 1700 som boende på Åraslöv nr 18, Vinslöv (L) niuta friheet efter Privillegerna.
 
Fältkamreren Ludvig Landby (död 1726 i Ugglarp, Bonderup (M)). Hans änka Anna Wettersten står i 1738 års mantalslängd för Simrishamn antecknad FältCamererskan Fru Landby. Adelfri efter Privilegierne.