NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2004-12-06, 00:42
Ralf,
 
Jag kan bara tala för mig själv, men om jag flyttade till Finland och började ett arbete där skulle jag fortfarade känna mig som rikssvensk. Efter ett antal år skulle jag kanske av praktiska skäl även ansöka om finskt medborgarskap. Men det skulle inte ändra min uppfattning om mig själv av att vara en rikssvensk norrlänning. Jag skulle aldrig komma att uppfatta mig som Finlandssvensk eftersom jag inte är född i Finland. Medborgarskapet lämnar jag därhän. Det är för mig bara en praktisk fråga.  
 
Andra personer kanske känner på ett annat sätt och det var närmast därför jag ställde min fråga.
Hur man som Finlandssvensk ser på skillnaden mellan Finlandssvenskar och Rikssvenskar. Är det bara en fråga om medborgarskap eller finns det något annat med i bilden. Jag tycker att både Johans och Ralfs svar är mycket intressanta och tänkvärda och håller även gärna med Anders Ryberg om att det förstås är den enskilde individen själv som avgör vilken identitet man vill ha. Ingen utomstående kan föreskriva vilken grupp man som individ ska tillhöra.
 
Jag erinrar mig i sammanhanget den officiella franska inställningen att alla i Frankrike boende nordafrikaner ska integreras till goda fransmän. Kanske kan projektet lyckas på lång sikt, men för stunden är det uppenbart att många, ja kanske de flesta nordafrikaner boende i Frankrike inte alls känner sig som fransmän.