NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-12-06, 00:14
Ursäkta mig, men jag tycker att ni diskuterar självklarheter. På pappret är naturligtvis alla svenska medborgare svenskar, oavsett var de är födda och vilka anor de har, liksom alla medborgare i USA är amerikaner trots att deras förfäder i de allra flesta fall är födda i andra världsdelar.  
 
Hur man sedan identifierar sig själv, vilken  nationalitet eller annan grupptillhörighet man anser sig ha, är helt individuellt eftersom denna identifikation är känslomässig. Och den kan ingen utomstående göra.
 
Jag känner invandrade svenskar i första och andra generationen som anser sig vara svenskar punkt slut, andra som upplever sig vara svenskar och av sin ursprungliga nationalitet samt även ett par som säger att de aldrig kommer att känna sig som svenskar.    
 
Varför detta behov av att klassificera, gruppindela andra människor? Nationalstater uppstår och försvinner, nationsgränser flyttas, människor rör sig över gränserna, flera språk talas och flera religioner utövas i de flesta länder. Den yttersta negativa konsekvensen av dessa försök till gruppindelning är ju främlingsfientlighet: ett skapande av ett vi och ett dom.    
 
Det enda objektivt säkra vad gäller identifiering är - som Anders Ryberg skriver ovan - att vi alla är människor. Och att vi, eller åtminstone de flesta av oss, har medborgarskap i något land.