NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Lars Öhman skrivet 2004-12-05, 18:35
Jag måste kanske förtydliga mig. Som jag ser det är Finlandssvenskarna lika mycket etniska svenskar som Rikssvenskarna. Ja, faktiskt är Finlandssvenskarna nog mer svenska än Rikssvenskarna, eftersom det inte har varit lika stark invandring i Finland. I Sverige har 25% av den nuvarande befolkningen minst en förälder som är född utomlands. Och 12% av dagens befolkning i Sverige är själva födda utomlands. Så är ju inte fallet i Finland. (Inom parentes kan nämnas att det enda land som någonsin har haft en större andel av befolkningen född utomlands än Sverige var USA strax före första världskriget där 14% var födda utomlands. Och i en intervju i Financial Times för några år sedan om just detta fenomen uttalade Mona Sahlin att hon räknade med att andelen utlandsfödda i Sverige kommer att öka till bortåt 20%, världsrekord.)  
 
Så jag vidhåller nog min uppfattning att Finlandssvenskarna är etniska svenskar bosatta i Finland. Begreppet Svensk är alltså större än begreppet Rikssvensk och inbegriper även Finlandssvenskarna, ja t.o.m. Svenskbyborna i Ukraina.