NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2004-12-04, 23:19
Jag har inte påstått att du inte är finlandssvensk Ralf, jag har bara påstått att det är omöjligt att fullt ut DEFINIERA grupper utifrån andra kriterier än att en person är registrerad på ett eller annat sätt. Man kan registreras som svensktalande eller finsktalande i Finland. Om en person väljer att registera sig som svensktalande blir han alltså finlandssvensk enligt den enda absoluta definitionen. Detta oavsett om samtliga hans anor sedan 500 år levt på Iberiska halvön.
Däremot så kan man UPPLEVA sig som finlandssvensk, svensk, spanjor eller något annat. Men det finns INGET absolut kriterium annat än registrering som definierar detta, utan det är en subjektiv fråga.
Även vid etniska förföljelser så är det en subjektiv fråga hur man väljer vilka man skall förfölja. Så fanns det naturligtvis personer med blandad tysk-tjeckisk härkomst som fördrevs, medan andra fick stanna. Det fanns till och med en och annan med tysk härkomst som fick stanna för att de kunde leda sitt ursprung till husiterna.
Vad jag försöker komma fram till är att nationalitet är en personlig, subjektiv upplevelse, inte något objektivt mått. Man kan ställa upp många kriterier för att räkna en person som tillhörig en eller annan grupp, men inget är fullständigt. Däremot finns det många som ÖNSKAR att man skall kunna klassificera människor i grupper, inte mi
Själv anser jag mig vara svensk, och de flesta skulle hålla med mig. Dock, jag har enstaka invandrade anor, plus att jag härstammar från gamla norska och danska landskap. Det enda totalt vattentäta argument jag har för att räkna mig som svensk är mitt medborgarskap.