NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-12-04, 17:43
Anders
 
Jag själv är så att säga tvåspråkig. Min mamma har svenska som modersmål och min pappa har finska som modersmål. Jag har själv alltid talat båda språken men har ändå officiellt svenska som mitt modersmål i alla officiella papper. Jag har finska som andra inhemska språk. Alla finlandssvenskar är tvungna att läsa finska som andra inhemska språk på samma sätt som alla finnar måste läsa svenska som andra inhemska språk. Jag har alltid sätt mig som finlandssvensk, på samma sätt har alla mina vänner och släktingar sätt mig som finlandssvensk. Om ni påstår att jag inte är finlandssvensk är ni de första på den här jorden som jag har varit i kontakt med som anser så.
 
Ingemar
Om man är medborgare i Finland är man som jag skrev i förra inlägget en finländare. Om man därtill är medborgare i t.ex. Sverige är man ju svensk. Därmed är man både finländare och svensk.
 
Det är ju inte jag som definierar vad finne, finlandssvensk och finländare är. Det gör ju SAOL. Jag håller bara tillfullo med det som står där. Om ni är av annan åsikt skall ni självfallet kritisera SAOL och inte mig.