NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2004-12-04, 00:32
Jag ser att jag i mitt förra inlägg talade om en glidande skala med otroligt många axlar. Jag har en känsla att denna formulering snarare borde varit glidande skala med OÄNDLIGT många axlar.
Ett annat exempel på mycket svårbegränsade begrepp är naturligtvis nationalitet. Den enda otvettydiga definitionen av svensk är person med svenskt medborgarskap. I övrigt går det ALDRIG att göra exakta avgränsningar av vem som tillhör en eller annan nationalitet. Diskussioner om personers nationella/etniska härkomst lider alttså av en grundläggande svaghet, nämligen att det inte går att fullt ut definiera vem som hör vart om man inte går på medborgarskap, och medborgarskap är i grund och botten en frågan om bokföring.
Likaså är det väldigt svårt att definiera vad en släkt är. Naturligtvis så går det att använda definitionen alla manliga ättlingar till manliga ättlingar till NN och dessas barn eller alla ättlingar till NN, men man får då ofta släktbegrepp som är rätt konstgjorda och verklighetsfrämmande. (De flesta har nog enklare att innefatta sin systerdotter i sin släkt än en person som har samma farfars farfars farfars farfar. De flesta finner dessutom en definition som hävdar att den senare personen är viktigare än den förra som onaturligt.) Detta hindrar dock inte att man kan ha åsikten att manliga ättlingar till manliga ättlingar (och dessas barn) till en person med ett unikt släktnamn ärver rätten till detta namn. Det är i så fall en annan sak, då det handlar om ett individuellt arv...