NULL Skriv ut sidan - Antagande av utdöda ätters namn

Anbytarforum

Titel: Antagande av utdöda ätters namn
Skrivet av: Cecilia Löwen skrivet 2008-01-24, 20:30
Vill man hårdra det ordentligt så ska väl inte namnbyte genom ingifte räknas som legitimt namnbyte heller,då kanske man är en wannabe?
Det känns faktiskt nästan fånigt att tala om sitt efternamn ibland,jag vill absolut inte att folk ska tänka på att det är adligt.För då kan de tro att man tror att man är någon eller försöker använda det på något vis.Jag tror absolut inte att jag är bättre eller sämre än någon annan för att jag gift mig med någon som råkar ha ett adligt namn.Jag är samma som när jag hade ett vanligt borgerligt namn.Att byta namn när jag gifte mig,även om jag var lite över 30,kändes naturligt för att hela familjen(vi fick barn innan vi gifte oss) skulle ha samma namn utan en massa jobbiga mellannamn.Inget märkligt.
 
Däremot tycker jag att det är en kluven känsla att så många tar utdöda adelsnamn utan att ha anknytning till dem idag,det känns historiskt fel,det finns andra namn att ta om man vill ha något mer udda.Låt utdöda namn vila i frid.
Att folk sedan hittar på namn som låter adliga,låt dem göra det!Det spelar väl ingen roll?Det måste väl vara otroligt många namn,inte minst adelssläkternas namn,som en gång är påhittade.Allt förändras,det är bara att acceptera.
 
(Meddelandet ändrat av cecilialoewen den 24 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av cecilialoewen den 24 januari, 2008)