NULL Skriv ut sidan - Antagande av utdöda ätters namn

Anbytarforum

Titel: Antagande av utdöda ätters namn
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-11-14, 23:06
Stefan,
jag förstår vad du menar. Och jag tror inte att det var din avsikt att dina kommentarer skulle uppfattas som de gjorde av mig - det vill säga som spydigheter direkt riktade mot det namnbytande paret.
 
Självklart kan namnlagen diskuteras här, exempelvis det lämpliga/olämpliga i att den tillåter att utdöda ätters namn antas. Vad jag ville åstadkomma med mitt inpass var bara att andra inte skulle inspireras av ditt inlägg och fortsätta med (vad jag uppfattade som) oförskämdheter mot två specifika personer. Om jag lyckades 'skrämma' någon från att formulera sådana är jag glad för det.
 
Nu har ju inte alla samma uppfattning som jag om ditt första inlägg - jag kanske till och med är ganska ensam i min syn på det. Må så vara, det är bra att det blev en sansad diskussion i saken, och förhoppningsvis har en och annan som följt den fått anledning att tänka över sina egna offentliggjorda omdömen om en medmänniska - och därmed kommer vi in på den diskussion som du inte tycker att det var 'så lyckat' att föra över hit.
 
Det fanns en orsak till att jag gjorde det - mitt försök att stoppa mobbningen av X under rubriken med hans namn ledde till idel nya nedsättande omdömen om honom från personer som tyckte att mobbningen var rätt och riktig. Jag (och några till) talade för döva öron, och hela 'diskussionen' var som ett unket rum där folk satt och skvallrade och förtalade en icke närvarande. Nu är det, tack och lov, ordentligt rensat där och rubriken har bytts.
 
Men nog vore det väl lämpligare (nästa gång någon  lägger ut en annans antavla) att vända sig direkt till personen i fråga, under den rubrik där anorna efterfrågats, istället för att rubricera inlägget med personens namn och omskriva henne/honom i tredje person. Jag kan bara se ett syfte med att göra så, och det är inte trevligt...