NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-21, 19:33
Hej Ralf!
 
Jag håller helt med dig i denna fråga. Visst borde det svenska ordensväsendet återinföras i sin gamla form. Som det nu är existerar de svenska ordnarna i och för sig, men de delas endast ut till utländska medborgare. Tala om inkonsekvens och dubbla budskap...! Visst, republiken Finland (och nästan alla andra republiker också...) har ju ordensväsendet kvar, ja, t.o.m. Sovjetunionen hade ju ordensväsende (jag vet inte hur det är med Kina och Kuba, men jag skulle inte bli så oerhört förvånad om det finns där också), men iintee Ferdinand.... (dvs Sverige), åtminstone inte för svenskar.  
 
Så behåll ditt finländska medborgarskap, Ralf! Då har du åtminstone en teoretisk chans att någon gång få en svensk orden. Det har inte jag.
 
Och (som svar på en uttrycklig fråga) vilket parti, det är fråga om; tja, om jag ger några ledtrådar: Det parti, som under större delen av 1900-talet har varit det största, som under längst tid suttit i regeringsställning och som i regel har ansett sig veta vad som varit bäst för medborgarna, bättre än medborgarna själva; om folk får välja och bestämma saker själva, är det alldeles för stor risk att de väljer fel (som de skulle kunnat ha sagt, det är inget ordagrant citat) och som tycks ha modifierat Ludvig XIV:s berömda talesätt (om han nu någonsin sade det) till: Staten, det är vi (dvs vårt parti). Och där en av partiets representanter vid ett tillfälle (jag tror att det var i början av 1970-talet) sade ungefär: Om något annat parti än vårt någonsin skulle få regeringsmakten, är detta ett hot mot demokratin... (sic!)  
 
Men observera, jag har inte nämnt något parti vid namn...