NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-07, 18:36
Ja Ralf det verkar saa. I materialet fraan Bismarck stiftelsens arkiv, nämns Hauptmann Reichsgraf Gustaf wilhelm Martini (men inte resten af ätte namnet von Griengarten und Neuhof eller dess italienska motsvarighet di Ortesini e Cortenovo om jag stavat det italienska mer spansk beror det paa att jag inte har mina papper framf?r mig). anna Elisabeth Tecla Friederike staar ocksaa nämnd som Reichsgr?finn Anna Elisabeth Martini f?dd 1852 I Berlin etc.  
och det ?r denna Anna som senare gifte sig med operasaangaren Helmer Anders Christian Strömberg i Sverige. Det ska finnas en del material om dem i fränden Otto von Bismarcks kvarlaatenskap. Jag faar väl resa dit och studera saa gott jag kan med min obefintliga tyska...smiley.  
Om Denna Martini ätt är en gren av Griengarten...etc. har alltsaa icke helt framgaat av sammanhanget ännu. Men titeln bär de enligt stiftelsen, vilket f?rklarar Bonniers uppgift i Svenska män och kvinnor utgaavorna samt nekrologen jag tidigare nämnt vid fraagor om detta här paa Rötter.
Men det ?r som sagt mycket kvar att verifiera n?r jag s?ker f?r mitt TV manuskript.
 
M.V.H. Steve