NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-07, 11:25
Hej alfred eller Carl-Fredrik:
 
Jo faktiskt hette de arvsrätt till Bülow (ett rittergutt utanför Schwerin i Mecklenburg). Men slákten hette Arvsrätt tidigare än de fick tillnamnet Bülow. von Bülow är ju som bekant internationellt spridd adelsätt (kanske flera?). stállet hade ágts av von Bülow. 1816 köpte fninasraadet Degener (minns inte hans förnamn i huvudet, jag sitter paa ett internet-café i Spanien)) Hans doter Elisabeth Degener gifte sig med August Christian Erbrecht stammandes fraan Bernburg i Tyskland och daainte innehavare av naaagot adelskap ej heller Degener. Paa 1830-talet hade Morfar (laat oss kalla honom saa tillsvidare) Degener skapat en stor förmógenhet bl.a. fyra gods bl.a. Rittergut Bülow, Gross Grabow, Charlottenthal och ett till som jag inte minns namnet paa just nu. Dessa fördelades vid hans dód mellan barnbarnen och innan detta hade han av Storhertigen erhaallit riddarskap till sig och sin dotters familj, inklusive manliga och kvinnliga efterkommare även svärsonen August Christian Erbrecht erhöll riddarskapet. Storhertigen hade lov att giva riddarskap till vassaller som det kallades och dessa fÓljde ofta riddargodsen. Däremot kunde suveránerna dvs. kungarna i de tyska rikena ge andra adelstitlar.  Erbrecht zu Bülow (arvsrätt till Bülow) blev dármed ättens namn. Tecla min farmor mormor árvde Charlottenthal. Adolf Erbrecht zu Bülow gifte sig med friherrinnan Agnes Margareta WAchtmeister af Björkö och Adols tvillingsyster Agnes Erbrecht zu Bülow med Agnes Margarethas äldre broder friherren von Wachtmeister (minns inte hans förnamn i huvudet) de baada familjerna delade innehavet av riddargodset medan tvaa andra sóner Otto och Heinrich  och dottern Tecla som sagt fick ärva de andra godsen. Min farmors mormor Tecla Erbrecht zu Bülow gifte sig med riksgreve Gustav Wilhelm Martini (jämfór tidigare Martini diskussion, den titeln är nu verifierad i Tyskland genom Bismarck arkivet) och genom att de dog tidigt i krig respektive av sorg växte deras dotter riksgrevinnan Anna Martini (min farmors mor) upp hos sin onkel und tante Erbrecht zu Bülow och Wachtmeister af Björkö. morbrodern Adolf och Agnes Margaretha blev hennes fosterföräldrar). Jag skriver ju nu paa ett manuskript för TV om bl.a. detta och kollar källor etc. flera gaanger, saa ännu kan det dyka upp fler uppgifter.
Övriga källor till detta har jag fraan ett tryckt dokument om gods som fanns i denna trakt utanför Scwerin , arvspapper och annat och t.O.m. förekommer värdet paa dessa gods vid tidspunkten i dessa dokument. En journalist och lokalhistoriker har hjälpt mig att finna detta. Men det tar laang tid att gräva i analerna höll jag paa att säga!
 
Visst är vi lika mycket släkt med baade far och mors släkt och farmor, farfar och mormor och morfar ocksaa. Rent genetiskt och paa alla sätt. dessutom är dagens sambo kultur och ensamma fóráldrar okänd fader etc. ännu ett argument att öppna upp släkt begreppet. De stackars ensamma mödrarnas barn maaste väl ocksaa faa ha en slákt t.ex.
 
Smiley M.V.H. Steve Palmquist (Nu tryggt tillbaka till det faderliga ärvda namnet...)