NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-06, 22:51
Det känns ju som att det är på väg ut med vissas mentalitet, i varje fall alla röststarka som gör allt för att komma till tals här... men jag hoppas du har rätt...
 
Och jag blev trött på att för tredje eller fjärde gången på någon dag få det agnatiska begreppets eventuella praktiska funktion ifrågasatt...
 
För vad skulle vara så opraktiskt och onödigt med att på köpet få ett enhetligt, enkelt och väldigt lättförståeligt släktbegrepp?
 
Visst, vill människor inte ha ett sådant släktbegrepp, så ska man väl inte pracka det på dem, men... förr i världen brukade släktforskare vara intresserade av att kartlägga släkten X eller släkten Y eller släkten Z...
 
Och än är trots allt inte Svenska Släktkalendern helt död, det kommer in släktartiklar, och där blir de agnatiskt upplagda, så baske mig...  
 
Men här i forumet verkar nästan alla ha enorma behov att distansera sig från det reaktionära agnatiska släktbegreppet för att hänga med och visa att man är med i sin tid.
 
Men få verkar ha kvar kopplingen att det agnatiska begreppet har en mycket grundläggande oerhört praktisk funktion, som alla andra tänkbara alternativa mer eller mindre låtsas-varianter (gårdsgenealogier, följa släktnamnet oavsett vilken förälder det kommer från, eller vad nu någon skulle kunna komma på... kanske vilka som har ägt en viss bil kunde vara något slags kul grej? ) saknar...
 
Att man på köpet får en otvetydig möjlighet att dela in oss alla i släkter som fungerar och där alla hör till en släkt och inte mer än en.
 
Ett matrilinjärt system skulle kunna åstadkomma samma sak, men varför byta efter hundratals år från agnatiskt till matrilinjärt?