NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-01
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-04-06, 21:36
Ja, Kajsa, det är helt riktigt. Samhället var patriarkaliskt till ytterlighet och lite till, och Per Thorsell skrev i förmiddags i diskussionen Hur många % att man dessutom hade väldigt oklara uppfattningar om hur barnavlande går till, och hade en bild av det manliga livsfröet och att det kvinnliga ägget tillhandahåller den näring som det manliga livsfröet behöver för att kunna växa till och framfödas. I tidiga födelseböcker har jag t o m själv sett att det brukade vara så att barnafadern var namngiven, men inte modern!
 
Men som vi har konstaterat har det agnatiska släktbegreppet en alldeles lysande effekt som inga andra känslomässiga släktkonstruktioner kan åstadkomma, som när man t ex har tagit sin mors namn och tycker att det därmed är mammas släkt man tillhör.
 
Eller de många som på fullaste allvar tycker jag hör till min fars släkt och min mors, och som vad man än säger verkar kunna betrakta den släkt som just far hör till (antagligen farfars?) som en enda, och den som mor hör till (morfars?) som en enda, men själva hör de inte till en av dessa, utan till båda???
 
Att far på precis samma sätt då logiskt sett bör höra till både farfars och farmors och mor till både morfar och mormors släkt, och att man vid närmare eftertanke med andra ord tillhör ett oändligt antal släkter... nej, det gick aldrig in hos människor med fars OCH mors släkter-uppfattningen...
 
Men med ett agnatiskt släktbegrepp blir det på ett oöverträffat sätt fullkomligt glasklart för alla vilken släkt de tillhör, alla hör till en och endast en släkt, och begreppet en släkt kan fortsätta ha en innebörd.
 
Alla alternativ innebär att det inte längre är meningsfullt att prata om släkten X eller släkten Y. Finns det inga rimliga grundläggande principer för vad som är den ena eller den andra släkten så faller hela släktbegreppet.
 
Det tycker jag är en synnerligen praktisk orsak till ett agnatiskt synsätt!