NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2015
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-06-26, 09:01
Jag har nu blivit kontaktad via mail och blivit upplyst om att Arvid Halvardsson i Gårdsjö hade två söner vid namn Anders.
 
Emellertid så vill jag nu fråga om ett annat problem av mindre vikt som jag har. Det gäller namnet på hustrun till Esbjörn Svensson i Bottnane. I HFL (1720-1726) så står det mycket tydligt Marit. Det är fullständigt otvetydigt.
 
På sidan 388 i Ur Vedbo härads domböcker 1613-1732 av Anders Edestam (för år 1727) så anges hon heta Börta Olufsdotter (Esbjörn omnämns inte, men alla barnen är omnämnda då det berör arvet [i Fårenäs] efter deras moder).
 
Min teori är att den som skrev domboken hade taskig handstil och att det egentligen står Marit där (M och B är ganska lika och de övriga bokstäverna är så beskaffade att man åtminstone kanske kan läsa Bört när någon har dålig handstil). Finns det någon som har läst denna notis i original och vet vad som står så att min teori kan bekräftas?
 
mvh
Martin Nordling
 
P.S. Jag kan nämna att modern till Marit/Börta i Laxarby sockenbok felaktigt kallas Karin Segolsdotter, när det enligt Edestam står Kerstin Segolsdotter, vilket stämmer med Silleruds dödbok (Karin/Kerstin är omnämnd under Fårnäs/Furunäs angående hennes svärson Nils 1704. Hon dog som änka 1705-01-17 i Skogen, Sillerud, och hade varit gift med den Olof Persson i Skogen som köpte Fårnäs 1683.).