NULL Skriv ut sidan - Adel eller inte

Anbytarforum

Titel: Adel eller inte
Skrivet av: Jan Erling Haugland skrivet 2009-10-18, 13:26
I Norge har det eksistert, og eksisterer fortsatt en familie,  Lem.  Lem familien dukker opp i Norge ca 1630 med Niels Pederssøn Lem.  Mye har vært gjette på når det gjelder hans opphav, og jeg tar ett  med  sitat her:
Kgl. Majestets foged og tolder i Laurvig - skulle være en Adelsmand fra Skaane (N.Mag.II, s. 616). Helt sikkert vet vi bare at han var fogd på Brunla i 1615 og -17 (i 1608 og -21 nevnes andre fogder):
Han, Niels, var en meget velstående mann og eide på det meste over 300 gårder i Norge.  Spm mitt er om noen kjenner til om det noen gang overhode har eksistert en adelsfam Lem, slik som mitt sitat anfører ?
Niels avkom giftet seg inn i mange kjente familier, en av hans døttre ble gift med Foged til N Hordelen/Godseier til Gravdahl i Bergen og Slottskriver, Voulgard Brodersen Riisbrich. En sønn var Peder Nielssøn Lem, og en datter av ham, Karen ble gift med Oberstlt Christian Nielssøn Holberg, og disse var igjen foreldre til Baron og Forfatter Ludvig Holberg.
Det er mulig påstandene om Niels Pederssøn Lem som en adelsmann fra Skåne er kun en antagelse, men det kunne være intr å få dette diskutert og belyst, hvis mulig ?
Mvh   Jan Erling