NULL Skriv ut sidan - Adel eller inte

Anbytarforum

Titel: Adel eller inte
Skrivet av: Henrik Gedda skrivet 2009-06-25, 15:03
Stort tack till Leif!!! Tack också ni andra som så fort svarade på mitt inlägg och fick upp tråden.  
Vi har lyckats få lite klarhet. Det visade sig att jag är släckt i direkt nedstigande led (samma som den introducerade Gedda släkten) dvs från Axel Giedde och hans barn Gude Axelsson Gjedde(gamal norsk adel eller ej). Det ska senare ha funnits barn (som riddarhuset hoppade över då de inte adlades) till Gude Persson Gedda, bla en son Hans Georg Gedda (död 1815) som är min anfader, dvs från all prästerna från Naverstad. Man tvivlar alltså idag på att de sena uppgifter från 1700-talet verkligen stämmer angående om det är gammal norsk adele eller ej eftersom det är ett 200 år glapp emellan de personerna som dokumentarat och denna Axel Giedde. Men släkten blev ändå adlig senare, fast genom egna meriter osv mer än att en förfader varit det. Den Gedda som adlas på 1700-talet är alltså en avlägens släkting till min linje (5 eller 6 generationer ifrån en gemensam anfader), men sen blir dessutom en kusin till min farfars farfars farfar (Carl Fredrik Gedda) adlad 1801. Patrick von Brömsen's inlägg om kopplingen till masthugget är ju helt rätt då min far och farfar är därifrån.  
Hälsningar
Henrik