NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003
Skrivet av: Mats Winbro skrivet 2003-01-05, 00:08
Jag vill ta upp en fråga som berörts i detta forum för 4 år sedan - nämligen vad titeln ”välboren” innefattar.
 
Min mf mm m var en enkel piga, liksom hennes övriga hel-syskon också var vanligt folk på den Halländska landsbygden. Det ovanliga (?) var väl syskonens ”förnäma” förnamn på sin höjd. Jag har dock roat mig med att följa hennes äldsta halv-bror (gemensam moder) som växte upp med övriga familjen. Denne halvbror gjorde karriär som yrkesofficer och tituleras just välborne o.s.v. vid giftermål och barndop (men först sedan han flyttat från sin uppväxtort i Halland till Västergötland).
 
Är detta en klar indikation på att hans far var adlig? Var fadern i så fall introducerad eller ointroducerad - finns det någon skillnad därvidlag? Kan gossen ha varit en s.k. ”naturlig” son till en adelsman?
 
Han bar efternamnet Henning - och det är så vitt jag förstår inget adligt namn! Eller? (Han var född 1809 och död 1893)
 
Var det han själv som blev adlad men aldrig introducerad? Kan han haft möjligheten att ”hitta på” att han hade adligt påbrå, för att hjälpa sin militär karriär? Kan titeln ha ärvts på mödernet? (Jag vet tyvärr inget om familjens ursprung).
 
Håkan Skogjö skrev i ett inlägg här, redan den 22 jan 1999, att: ”.adeliga personer var välborna. samt att ”.jag aldrig sett en icke adlig person tituleras välboren. Är Håkans påstående ett obestridligt faktum? Har min anmoder verkligen en son med ”blått blod”?
 
Undrar en nyfiken
Mats Winbro