NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 1999-10-04, 18:20
Nja, jag håller bara delvis med! Namn som Sjöberg och Sunnqvist (liksom Oxenstierna etc.) är ju genom den gällande namnlagen INTE längre skyddade, eftersom de kan antas av såväl ingifta män, och barn i senare giften än det från vilket namnet ursprungligen kom. Även om lagen i och för sig har en begränsning i det avseendet, sätts denna ändå ur spel genom det ovan nämnda godkännandet från tidigare makar. Väldigt många exmakar skulle troligen inte bry sig det minsta om saken (dessutom kan ju påtryckningar av ekonomisk och umgängesrättslig art användas i sammmanhanget), och andra mera släktmedvetna anförvanter skulle därför inte ha en chans att försvara sitt namn gentemot oskylda (i alla fall betraktar jag dem som oskylda, eftersom de inte har någon som helst härstamning från släkten/ätten). Det finns redan nu en del del sådana exempel, Jenny Taube, dotter till Inger Taube (exfru till Sven-Bertil T.) och en senare kontrahent, är bara ett exempel.
(Däremot har flera av Sven-Bertils egna barn andra namn......)
 
Jag anser däremot att namnen borde vara bättre skyddade, även för dylika kulturbarbariska tilltag, vilket de också var i den tidigare namnlagen. Och detta borde gälla oberoende om namnen är adliga eller inte. Skyddet skulle således inte bara gälla namn som är kopplade till sköldemärken etc., utan i princip gälla ALLA släktnamn, även namn av ursprungligen patronym typ, som mitt eget. Dock med det undantaget att man utan vidare skulle ha rätt att ta ett FUNGERANDE patronymikon, d.v.s. sin fars namn + son resp. dotter (det sistnämnda enligt gammal nordisk tradition) eller i högre grad än idag tillåta kombinationer mellan äkta patronymika och släktnamn: Carl Knutsson Bonde etc.