NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2003
Skrivet av: Martin Sunnqvist skrivet 1999-10-03, 21:16
Hej Johan!
 
Jag härstammar från adel genom tre personer, varav två leder till rätt många äldre ätter. Catharina Elisabeth Stråle af Ekna (1692-1767) varigenom bl.a. Hård af Torestorp, Roos af Hjelmsäter, Ulfsax, Stenbock, Soop, Tott, Gyllenstierna, Bonde. Johanna Christina Bergenstråhle (1734-1759) varigensom även De Geer och Erskine. Kanske är detta utanför rubricerat ämne, därav detta kortfattade svar.  
 
Oxenstierna har sitt namn på grund av adelskapet (ytterst av vapnet: stierna - Stirn - panna (i vapnet finns en oxes panna), övriga stierna-släkter har dock samband med stjärna). Sjöberg är ett namn som av tradition varit öppet för vem som helst att anta fram till för ungefär hundra år sedan. Jag anser att det är bra att även namn som Sjöberg och Sunnqvist är skyddade från nyantagning idag (bortsett från det ovan berörda fallet med namn från tidigare äktenskap). Jag anser dock att utpräglat adliga namn (ex. sådana som sammanhänger med förande av sköldemärke, såsom Oxenstierna) bör skyddas även i denna sin egenskap.
 
Martin Sunnqvist