NULL Skriv ut sidan - Adelsätter som antas vara utdöda

Anbytarforum

Titel: Adelsätter som antas vara utdöda
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2004-03-23, 09:01
Malin, Min anmoder hette Anna Andersdotter Blomensköld f.1706, gift med Lars Jonson Vikberg i Bergs socken i Jämtland. Hon var dotter till Anders Blomensköld, son till Anders Blom f.1646, adlad Blomensköld år 1688 och introducerad 1689 som nr 1146.  
I släktutdraget jag fått från Riddarhuset står att Anders avvek från orten i sin ungdom, utan föräldrarnas vetskap och spordes icke mer.  
Men Anders dyker upp i handlingarna igen uppe i Jämtland där han bl annat arbetade som länsman, lärare ( i Berg) samt något militärt.
 
Anna och hennes systrar står med namnet Blomensköld i kyrkboken. Men Annas och Lars barn fick ej detta efternamn.  
Från två av Annas barn, en son och en dotter går mina släkttrådar - några generationer senare gifter en Ekberg och en Wikberg ihop sig, mina föräldrar, båda av Blomensköld. Så mina rötter på fars och mors sida hamnar hos samma anfader: Anders Blom Blomensköld och hans hustru Hanna Krum.
 
Jag har fattat det så att efternamnet levde som adligt från far till son.När ingen manlig fanns kvar med namnet så togs vapenskölden ner och släkten ansågs utdöd. Även om jag och mina syskon lever i allra högsta grad.  
Och givetvis finns det fler ättlingar via övriga barn av Anna Andersdotter Blomensköld.
Och Anders Blomensköld  hade flera syskon -några gifte in sig i andra adliga familjer och efternamnet försvann så småningom.
 
Jag undrar om man kan tillbaka  ett adligt namn som släktnamn?(adlig ätt lär man väl aldrig bli igen....)  
Vet någon hur sådant går till och vad kostar det?