NULL Skriv ut sidan - Adelsskapet avskaffas i Sverige

Anbytarforum

Titel: Adelsskapet avskaffas i Sverige
Skrivet av: Anna Berg skrivet 2002-07-02, 15:02
Är det verkligen regering/riksdag som kräver att denna avgift betalas till Riddarhuset?
 
Eller är det så att det är Riddarhusets medlemmar som intresseorganisation eller vad man ska kalla det,som kräver denna avgift automatiskt?  
 
Betalas avgift per individ fr o m födelsen, eller betalas avgiften fr o m man är myndig?
 
Gäller detta både män och kvinnor?
 
Är det avgift per familj?
 
Är det adelssällskapen/Riddarhusets medlemmar som har beslutat detta eller är det vår regering?
 
Är det automatiskt och kollektiv (!) anslutning, dvs tvångsanslutning när man tillhör en adelssläkt som fortfarande är i levande dvs med vapensköld uppsatt?  
 
Blir man inte tillfrågad om man vill vara med?
VEM har bestämt att det ska vara så?
 
Det låter onekligen lite odemokratiskt...men inte kan jag få det till att vara en skatt.
 
Så jag tycker inte att man ska säga  att den torde i princip kunna jämställas med skatt  
Det är ju inte vi alla som har denna avgift och har tillgång till lokalerna vid fester. Det spelar ingen roll att mina anfäders vapensköld kanske ligger och dammar i något utrymme på Riddarhuset....  Privilegierna tillhör enbart adelssläktena som är vid liv.
 
Däremot är vi väl alla med och betalar skatt som går till bevarande och underhållande av diverse kulturmärkta byggnader och till olika former av föreningsliv. ( även om vi ej är aktiva inom dessa organistaioner, klubbar, föreningar...)??
 
Rätta mig om jag har helt fel.
Men vi ska inte tänja på ordens betydelse och innebörd när det gäller skatter och blanda in avgifter till mycket speciella sammanslutningar och få det till att vara en skatt.