NULL Skriv ut sidan - Adelsskapet avskaffas i Sverige

Anbytarforum

Titel: Adelsskapet avskaffas i Sverige
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2002-06-29, 15:58
Hej Andreas,
att adelns alla privilegier redan är avskaffade och att upphävandet av 1723 års privilegiebrev är en ren formalitet framgår klart av mitt tidigare inlägg. Misstolkningen står du alltså själv för.
 
”Ett folk behöver en kulturell och historisk förankring och identitet”, skriver du nu.  
Så riktigt och sant. Och därvidlag behöver du inte oroa dig. Majoriteten av det svenska folket har sin kulturella och historiska förankring och identitet fullkomligt klar för sig - den finns dock bara undantagsvis i det lilla adelsståndet. De allra flesta av oss har våra rötter bland fattiga bönder och torpare, statare, drängar och pigor och i städernas rättslösa fabriksproletariat, alltså hos dem som slet ihop bl a adelns rikedomar.  
Det gör inte adelns historia mindre intressant, men som redan påpekats: den försvinner inte i och med att några föråldrade och betydelselösa lagar plockas bort.  
 
”Detta förslag är ytterligare ett steg på den historielöshetens stig som Sverige sedan länge är inne på”, skriver du. Historia skrivs varje dag, Andreas. Att bevara historien innebär inte att låta allt bli vid det gamla.
Säg mig - för jag är uppriktigt intresserad - när exakt anser du att Sverige slog in på den historielösa stigen? När Sverige kristnades? När vi övergick till Luther? När häxbränningarna upphörde? När ståndsriksdagen avskaffades? När folkskolestadgan infördes? När husagan förbjöds? När kvinnorna fick rösträtt? När Sverige blev medlem i EU?    
 
Mvh/Maud
PS till Anna Berg: I riddarhusets ”analer” - där vill nog bara de allra mest devota adelsbeundrarna befinna sig.