NULL Skriv ut sidan - Adelsbrevet

Anbytarforum

Titel: Adelsbrevet
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2004-06-12, 14:45
Styres Geoge W. Bushs regering av utomjordingar?
 
Det är en fråga, och alltså inget påstående. Men likväl är det så en vetenskaplig hypotes formuleras; det vetenskapliga kunskapssökandet baseras på frågor och svar. Därför heter också en kursbok i historisk metod just ?Fråga det förflutna?. Det spelar faktiskt ingen roll om du anser dig inte ha påstått något genom att ställa en fråga; så länge frågan handlar om något, som inte kan avgöras av källmaterialet, så är frågan inte vetenskapligt relevant. Det handlar inte om att ?mer eller mindre äkta experter? inte vill diskutera frågorna, utan om att frågorna är irrelevanta och meningslösa, därför källmaterialet tiger om saken, vilket också är de svar, som du har fått i många diskussioner här i Anbytarforum (eller till och med, att källmaterialet giver stöd för en motsatt mening). Du envisas trots detta med att hävda dina påståenden (ställa dina frågor). Jag vill därför fråga dig, vad som skiljer dina frågor från andra lösa spekulationer och annan ryktesspridning?
 
Jag tror också på en fri debatt. Men erfarenheten från de senaste åren visar, vetenskapen har politiserats, snarare än att politiken baseras på fria vetenskapers framsteg. Det finnes gott om exempel på detta, och som exempel kan nämnas den politiska styrningen av akademierna (i fråga om anslag, tjänstetillsättningar, val av styrelseledamöter m.m.), samt det politiskt korrekta men föga vetenskapliga och feministiska genusperspektivet, som genom direktiv uppifrån numera skall genomsyra all forskning och akademisk utbildning.
 
Politiska beslut och juridiska domar kan visst ändras. I denna fråga är det emellertid så, att regeringen nu har frånhändat sig allt ansvar för högvällovlige ridderskapet och adeln genom att den 10. april förra året (inte 1974, som du påstår) upphöva ridderskapets och adelns offentligrättsliga status och ersätta den med en privaträttslig status. Jag tror därför, att intresset för att ändra dessa regler är minst sagt obefintligt. Vad gäller juridiska domar - och även i viss mån politiska beslut, måste dessutom finnas ett lagrum, som görer domen (eller beslutet) möjligt.
 
Att adelskapet ärves enbart på fädernelinien inom äktenskapet (eller genom legitimation per subsequens matrimonium) är inget som står i högvällovlige ridderskapets och adelns stadgar (Riddarhusordningen, lag 1866:37 med efterföljande ändringar), utan är ett villkor i det av den förlänanden suveränen fontis honorum utdelade adelsbrevet. Det är sålunda inget, som ridderskapet och adeln själva kan råda över. Enligt min mening har högvällovlige ridderskapets och adelns historiska kontinuitet betydligt högre trovärdighet än många andra institutioners nervösa anpassning till det för stunden politiskt korrekta.
 
Läs nu för en gångs skull ordentligt igenom vad jag har skrivit.