NULL Skriv ut sidan - Adelsbrevet

Anbytarforum

Titel: Adelsbrevet
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-12, 10:45
(Fortsättning från Släkter: Övriga släkter A–B: ) //Anbytarvärden kl. 15.05 12/6-04
 
 
Jag menade inte att man ska låta bli att forska i hur olika historiska perioder såg på sin egen samtid och förstå huru de tänkte. Men det är ju inte detsamma som att vi i vår tid inte ska ha vårt synsätt. Varje tid måste ha rätt att tolka fakta från tidigare epoker, inom det kan det ju finnas olika hållningar och föras en kritisk debatt mellan forskare och mellan lekmän. Själv lever jag i 2000 talet i ett demokratiskt land i ett demokratiskt Europa som vunnits genom kamp mot det gamla ojämlika samhället och genom att man använt vetenskapliga rön som besluts underlag för en demokratisk debatt följd upp at omröstningar i våra demokratiska institutioner. Vetenskapens uppgift är att påvisa sammanhang, nya rön förändrar också bilden (jag tror man inom vetenskapen talar om paradigmskiften?!). De måste ta utgångspunkt i dessa ständigt förnyade kunskaper och som också skapar nya kriterier för forskningen.  
Adelsbreven är säkert som Du säger, bindande juridiskt intill det ingås nya juridskt bindande beslut. Världen är inte oföränderlig och om den så vore, vilket av historiens trappsteg skulle vi så ha stannat upp på? Vårt samhälle kommer ju också att förändras (jag hoppas till det bättre!)
 
M.V.H. Steve