NULL Skriv ut sidan - Adelns offentligrättsliga ställning

Anbytarforum

Titel: Adelns offentligrättsliga ställning
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2003-07-04, 09:53
Nej, riddarhusordningen kvarstår inte i sin ursprungliga lydelse, det  har väl denna diskussion klargjort. Riddarhusordningen har ändrats ett flertal gånger, bland annat 1977, vilket har påtalats ovan, och nu senast med lagen om ändring i riddarhusordningen (Lag 2003:178). I lagförarbetena påpekas, att förslag har givits statsrådet till känna, att riddarhusordningen, sedan dess offentligrättsliga inslag har upphävts, bör lyftas ut ur SFS och inte längre ingå i register över gällande författningar m.m. I statsrådets propositions (prop. 2002/03:34) förslag till riksdagsbeslut finner jag emellertid inga specifika riktlinjer om huru detta formellt sett skall gå till.
 
Apropå flexibelt rättsväsen, så har jag hört en annan berättelse om skillnad mellan formalia och praxis i svenskt rättsväsen. Jag har inte kunnat verifiera den, men jag har å andra sidan inte heller ansträngt mig särskilt mycket i frågan. När jag för många år sedan studerade vid Mitthögskolan i Härnösand, sade min föreläsare i offentlig rätt och förvaltning, att en av Sveriges främsta förvaltningsjurister vid granskning av procedurerna kring bytet av regeringsform 1974 kommit fram till, att politikerna har begått ett formellt misstag, så att 1809 års regeringsform formellt sett egentligen ännu är gällande, men i praktiken tillämpas 1974 års regeringsform i alla fall, därför att alla tror, att den är gällande regeringsform. Har någon annan hört något om detta? Det faller väl långt utanför ramen för Anbytarforum, så en sådan diskussion får väl tagas via e-post.