NULL Skriv ut sidan - Adelns offentligrättsliga ställning

Anbytarforum

Titel: Adelns offentligrättsliga ställning
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-07-04, 09:13
Ok, jag tänkte enbart på privilegieförfattningen från 1723, inte riddarhusordningen från 1866. Du har rätt i att den senare inte är upphävd, men när du skrev lyfts ut tolkade jag det som att man på något sätt skulle ha klippt bort författningen ur SFS, som om den inte längre skulle existera där. Såvitt jag kan se är den bara ändrad, som vilken lag som helst. SFS 1866:37 kvarstår i SFS i sin ursprungliga lydelse, för den som vill läsa och/eller tillämpa den i sitt privata rollspel.
 
SFS innehåller flera olika typer av författningar, kungörelser och andra skrivelser som enligt lag skall publiceras där; allt som står i SFS är inte nödvändigtvis lagar eller förordningar som väntar på att upphävas. Det ovanliga här är kanske att det som tidigare var en lag har ändrats till att vara en icke-lag. Ändringsförfattningarna 2003:178 och 2003:179 är inte tillgängliga i fulltext från Rixlex, så jag kan just nu inte se hur de är formulerade.
 
Även om regering och riksdag vidtagit särskilda försiktighetsåtgärder för att inte utan förvarning plötsligt ställa Riddarhuset på bar och stadgelös backe, så ser jag inte att det krävts några mer omfattande juridiska krumbukter från lagstiftarens sida. Datalagen angavs redan hösten 1998 vara upphävd och ersatt av PUL, men likafullt sade övergångsbestämmelserna i PUL att datalagen i vissa avseenden skulle tillämpas ända till hösten 2001. Riddarhusordningen är inte upphävd, men den skall trots det inte längre tillämpas som lag. Allt är möjligt, med ett flexibelt rättsväsen. Jag tror det finns ett antal gamla stiftelseurkunder i SFS från 1800-talet, som inte skulle ha hamnat i SFS om de utfärdats i dag...