NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-08-09, 22:51
För en tid sedan så läste jag Laxarby socken och i artiklarna så stöter jag flera gånger på hänvisningar till tingsprotokoll, häradsrättsprotokoll mm såsom: 1663 löste sonsönerna Sven Svensson och Enar Svensson ut övriga arvingar. (sidan 300), en hänvisning till en tingsnotis från 1696: Man fann det skäligt att Halvar Svensson i Gårdsjö, som ägde halva hemmanet, borde å sin hustrus vägnar få lösa in resterande halva av Bryngel Olsson i Solvik. Senare: Arfwed Halvardsson i Gålsjö skulle 1702 få lösa jord i Gålsjö mot dubbelt så mycket jord i Solsjöbodarna. (båda från sidan 315).
Ovanstående citat behandlar tre generationer av samma släkt -- Sven, Halvard och Arvid -- vilka är mina förfäder. Det som jag är främst intresserad av är vilka de gifte sig med, av citat som de ovan så får jag intrycket att det kan finnas antecknat en del i dessa tingsnotiser mm, frågan är: finns det något lätt sätt att hitta de dokument som det hänvisats till i ovanstående citat? Jag har nämligen inte orken att plöja igenom en bok på kanske 5000 sidor av svårläst text, där det kanske  finns något av intresse.
 
Finns det möjligen register som skulle kunna vara behjälpliga? Kan någon i korthet förklara hur jag skall gå till väga?
 
Det jag vet om ovanståendes hustrur, är förutom det redan nämnda; om Halvard och hans kusin Bryngel: Bägge hade genom gifte erhållit jord i Höglunden i Tisselskog. (sidan 300) Vidare så verkar Arvids hustru ha hetat Margareta (möjligen Jönsdotter) och varit född 1680. Min förhoppning är att hustrurnas ursprung skall gå att klargöras genom att läsa dessa notiser.
 
Är detta rätt tråd att posta denna fråga på, eller finns det någon bättre tråd?
 
Jag är tacksam för vad hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning
Martin Nordling