NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2013
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-06-21, 16:06
Efter en hel del tid så har jag äntligen fjärrlånat Laxarby socken av Laxarby Hembygdsförening.
 
Många frågetecken ifrån mitt inlägg 1 mars 2013 har rätats ut, emellertid kvarstår det en del vad gäller Linheden och Fårenäs (Furunäs):
 
1732 så finns det två Anders Svensson i mantalslängderna (bild 236 i SVAR), den ene betecknas som fattig. I Laxarby socken så anges det bara att Sven Andersson var far till Anders Svensson som 1757 tillsammans med Per Andersson brukade stället. Är dessa uppgifter (komna från Björn Nelson) att lita på? Är de underbyggda med dokument som tydligt visar detta, eller finns möjligheten att slutsatsen endast dragits av idén att Anders Svensson 1757 säkert var son till Sven Andersson?  
Senare så kom det att finnas en Per Andersson i Linheden, född 1728 enligt Laxarby socken, som torde vara son till den andre Anders Svensson. 1724 finns det en Anders (fattig) och en Sven.
 
En annan sak är att i mantalslängderna så anges 1727 att Anders Svenssons hustru är från Forenäs. För Fårenäss så anges Nils Svenßon en dotter utflyttad till Lindheden. I senare HFL så anges sedan Anders Svenssons hustru heta Dordi Nilsdotter och vara född 1710, medan han själv är född 1705. Detta låter som övertygande bevisning för att Dordi Nilsdotter föddes 1710 som dotter till Nils Svensson.
MEN, sedan kollar jag HFL för 1720-26 och då bor Nils med hustrun Ingebor, sonen Asmund och döttrarna Anna och Elin samt gåß på Fårnäs. Var är Dordi? Hon skulle ju vara 10 år när HFL startar och borde definitivt ha funnits på gården vid den tiden. Kan det vara så att hon var född 5-10 år tidigare och tjänade som piga någon annanstans?
Att mer säga om detta är att Anders och Dordi fick dottern Ingeborg 1737 (ej återfunnen i födelselängd) som gifte sig med Sven Svensson från Bottnane och tillsammans började de bruka Fårnäs, tillsammans med Svens storebror Segol som enligt Laxarby socken gifte in sig i Lindheden (Se Bottnane under den tidiga historien). Jag har ännu inte kontrollerat vem Segols hustru var (biblioteket är stängt över midsommar), men jag minns tydligt hans namn och min misstanke att de var bröder, så det är säkert sant. Om hustrun i Linheden var från Fårenäs (Furunäs) så förklarar det hur svärsönerna kunde ta över det stället.
 
Jag vill inte dra förhastade slutsatser, men kan jag anta att min Anders Svensson är son till Sven Andersson? och kan jag anta att Dordi Nilsdotter är dotter till Nils Svensson och Ingebor i Fårenäs?
 
Jag är tacksam för hjälp och kommentarer från de som har betydligt mer erfarenhet än jag av denna socken.
 
Med vänlig hälsning
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2013-06-21 18:00)