NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-30
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-03-01, 15:28
Hej!
Efter att ha läst igenom alla inlägg på denna tråd så känner jag igen en del namn. Jag har själv anor från denna socken då min farfars farfars far, Jonas Jonsson föddes här 1806 i Fårnäs.
 
Jag undrar nu om någon vet något mer om följande personer:
 
Anders Arfvidsson på Gårdsjö (Jonas mormors far), enligt husförhörslängd född 1700, men uppgifter här har sagt senare. 1773 var han änkling och bodde hos sin son på Gårdsjö, när familjen flyttade. Någon som vet vart han tog vägen?
 
Esjbörn på Bottnane (Jonas Jonssons morfars farfar) verkar ha blivit mannen i huset omkring 1675-1680 enligt vad jag kan läsa i Mantalslängderna, han står kvar där till 1732, där anges ett patronymikon på honom, svårläst, möjligen Svens(son). Nästa mantalslängd 1744 saknas han i, då bor sonen Sven där. Någon som vet vad som hände honom (och hans hustru Marit)?
 
Jag misstänker att Sven Svensson på Fårnäs (f. 1732, d. ca 1773-74) är son till Sven Esbjörnsson eftersom han kommer från Bottnane vid sitt giftermål 26 dec 1753 med Ingeborg Andersdotter (f. 1737). Kan någon bekräfta det? Vidare har jag vissa misstankar om att Segol Svensson (f. 1722, även han boendes på Fårnäs 1757 i hfl) är en storebror då modern hette Britta Segolsdotter, kan någon bekräfta?
 
Jag härstammar emellertid ifrån Ingeborgs andra äktenskap med Anders Jonsson (f. ca 1735) och deras son Jon Andersson (f. 1779). De bor med sonen Jon på Fårnäs 1800 i hfl, 1806 i nästa hfl är de borta, jag har inte hittat dem i dödboken för den tidsperioden, någon som vet deras öde?
 
Ingeborg Andersdotter var med all säkerhet dotter till Anders Svensson i Lin(d)heden, men jag hittar henne inte i födelseboken. Kan Anders hustru Dordi Nilsdotter ha varit hennes mamma?
 
Saken är den att när jag kollar i mantalslängderna så finns det 1732 två Anders Svensson, längre tillbaka så lever det en Sven där, och 1727 så står det i mantalslängden att Anders Svensspn gift sig med en dotter till Nils Svensson i Forenäs/Fårenäss. I hfl 1720-26 bor Nils med hustrun Ingebor, sonen Asmund och döttrarna Anna och Elin samt gåss på Fårnäs.
Kan någon bringa klarhet?
 
Tack på förhand för den hjälp som jag kan tänkas få.
 
Mvh
Martin