NULL Skriv ut sidan - Tjuvkil-ätten

Anbytarforum

Titel: Tjuvkil-ätten
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2011-05-27, 13:34
Hej,
 
Under Hjärtum här på Anbytarforum har jag utvecklat en teori om att Gullbrand Hemmingsson i Hjärtum (nämnd år 1624-1626) var bror till Mats Hemmingsson (gift med Johanna Ulfsdotter av Tjuvkilsätten) och således son till knapadelsmannen Hemming Olsson i Tronnum.
 
Jag har också ställt frågan huruvida Gullbrands sonson, Peder Christophersson i Hjärtum Nedre, kan ha varit gift med en dotterdotter till nämnde Mats Hemmingsson (de hade båda en dotter vid namn Ingeborg).
 
Man kan ju på internet läsa en hel del om släkten i Tjuvkil, men jag har svårt att få det hela att gå ihop:  
 
Enligt en anteckning i J A Nordströms arkiv (A 318) på Göteborgs landsarkiv ska Mats Hemmingssons dotter Ingeborg nämnas vid ett arvskifte år 1607 (då hon ärver just Hjärtum Nedre, dvs den gård som Peder Christophersson äger på 1650-talet).  
 
Enligt en flitigt förekommande uppgift på internet var hon dock född år 1618 (!) och fick år 1653 (!) en son vid namn Torkel Svenningsson i Hjärtum Nedre.
 
Men det kan väl omöjligen vara samma Ingeborg som det handlar om?
 
Mats Hemmingsson lär ha haft en son vid namn Mats. Kan det månne vara hans dotter som föds år 1618?
 
Eller står det fullständigt fel i antavlorna på nätet?
 
Vad är egentligen belagt rörande Mats Hemmingssons och Johanna Ulfsdotters barnaskara och deras öden?
 
Det vore himla spännande om någon kännare av Tjuvkilsätten kunde reda ut detta, särskilt vad gäller släktens innehav av jord i Hjärtum.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson