NULL Skriv ut sidan - Tjuvkil-ätten

Anbytarforum

Titel: Tjuvkil-ätten
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2003-02-01, 19:44
Christian!
 
Det finns dessvärre inget synbart samband mellan Nordgårdens ägare och knapesläkten i Tjuvkil Västergård, i de tidiga generationerna. Årtalet 1616 syftar för Nordgårdens del på jordebokens uppgift om smörskatt, vilken betalats av Olof Rasmusson och Torbjörn Mårtensson. Från 1616 finns också ett brev (eller en avskrift av ett brev?) utfärdat av Christian IV. Där nämns tvisten mellan änkan Lisbet Tönnesdotter i Tjuvkil (Västergård) och Arne Svenningsson från Instön. Arne var kusin till Lisbets make, knapen Ulf Ulfsson. Han var son till Anna Andersdotter som var Ulfs moster. Brevet finns i avskrift på sid 10 i 'Gårdarna i Tjuvkil'. Hur tvisten löstes framgår inte. I det följande tvingas jag avvika från temarubriken 'Ointroducerad adel'.
 
Jag är lite osäker på om författarna (Samuelsson & Svensson) har dragit rätt slutsatser av det källmaterial som de presenterar i sin bok. De tror, som framgår av citatet ovan, att Torborg var gift med Torbjörn Mårtensson, nämnd 1616. Men i jordeboken 1604 kallas hon för änkan Torborg. Innan hennes namn dyker upp nämns i tidigare jordeböcker en Mårten för en del av skattegodset i Tjuvkil. Enligt utdragen från jordeböcker som Samuelsson & Svensson  presenterar nämns han 1580--1601. I släkttavlan och ägarlängden för Tjuvkil Mellangård på sid 58 återfinns en Mårten Rasmusson som brukare mellan 1573 och 1602, samme person? Spontant skulle jag hellre se denne Mårten som Torborgs avlidne make och som far till Torbjörn Mårtensson. Då blir, med ledning av författarnas övriga uppgifter:  
 
Mårten och Torborg föräldrar till Torbjörn (nämnd 1616).  
Torbjörn Mårtensson far till Mårten (nämnd som självbrukare fram till 1681).  
Mårten Torbjörnsson far till Anders Mårtensson (som framträdde vid tinget 1685).  
 
Om jag har rätt kanske de första leden i släkttavlan och ägarlängden för Tjuvkil Mellangård faller. I båda gårdarna har det funnits bönder med namnet Mårten. Eftersom jordeböckerna ofta utelämnar patronymikon  kan förväxlingar lätt ske. I jordboksutdragen redovisas inte heller Mellangården och Nordgården var för sig. De klumpas samman under rubriken skattegods. Jag reserverar mig för att författarna säkert har läst fler jordeböcker och därmed kan ha bättre stöd för sina slutsatser. Det är endast på grundval av det som presenteras i boken som som jag ställer mig tveksam till om Torborg var farmor till Anders Mårtensson och om den Mårten som nämns fram till sekelskiftet 15-/1600 hette Rasmusson och var hemmahörande i Mellangården.
 
Med vänlig hälsning
Anders H