NULL Skriv ut sidan - Tjuvkil-ätten

Anbytarforum

Titel: Tjuvkil-ätten
Skrivet av: Per Reidar Christiansen skrivet 2000-12-13, 13:07
Jeg holder for tiden på med en artikkel der jeg blant annet skriver om forhold som berører knapeadelen på Tjuvkil i Lycke socken i Bohuslän. Ulf Gjermundsson på Tjuvkil og Sveinung Torbjørnsson på Instön i samme sockn var gift med hver sin datterdatter av Olav Eriksson til Tronstad i Hurum i Buskerud fylke, en etterkommer av den høyadelige norske Bolt-ætten. Ulf hadde tre barn, Ulf Ulfsson (Lindorm-våpen), nevnt 1582 ved den norske adels hyllinger, Gro Ulfsdotter, gift med Niels Pederssøn Akershus, og Karin Ulfsdotter. Jeg har funnet kilder som sterkt tyder på at Karin var gift med en Svein Reiersson av en norsk lavadelsslekt fra Holter i Nes i Akershus fylke. I den forbindelse søker jeg informasjon om Tjuvkil-ætten (også med Instön-grenen)som går ut over det John Anders Nordström skrev i sin tid. Han viste blant annet til at en hustruen til en Laurits Anderssøn (Lindorm), som i 1648(?) fornyet adelsbrevet sin, var en etterkommer av Ulf Ulfsson. Da jeg for tiden ikke har så mye tid til å besøke Anbytarforum ber jeg om at svar også opplyses til min e-post-adresse: per.reidar.christiansen@nrk.no

Per Reidar Christiansen
Redaktør Genealogen, Medlemsblad for
Norsk Slektshistorisk Forening