NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-10-02, 14:24
Per-Åke, det är möjligt att Du har rätt. Eftersom jag har valt att så långt möjligt utgå ifrån nutid och bakåt så har Johan Siggesson och dennes ev. bröder fått komma i fokus. Om Du minns sedan tidigare i diskussionen så avfärdades släkten Sparre  av J. Peringskiöld som Siggo Christopherii ursprung. Denne menade i stället att Siggesönerna härstammade från Sigge Falesson i Birsta. Jag tror att det kan stämma av olika anledningar som jag framfört tidigare.  
 
För att gå vidare med detta resonemang och om det fanns släktskap med Sigge hin unge så måste det innebära att släkten återgått till allmogestatus! Det har hänt förr. I annat fall talar vi kanske om två helt olika släkter och Urban Sikeborgs id? om att Johan Siggessons beslagtagande av vapenskölden - tillhörande en annan släkt - i Sköns kyrka blir då sannolik, eller hur? Då måste man å andra sidan fråga sig vad som hände med Fale hin unges släkt! Dog den ut?
 
Min tanke är att släkten kanske ändå inte var så märkvärdig som gravstenen i Skön förpliktigar till. I det perspektivet kommer t.ex. Jon Falesson i Torps skeppslag in som en möjlig son till Fale hin unge. Vi vet f.ö. väldigt lite om denne Jon. Han kan ha haft större anseende i bygden än vad de fåtaliga källorna utvisar.
 
För närvarande anser jag det vara viktigt att t.ex. försöka hitta ett sigillavtryck från Johan Siggessons sigillstamp. Marc Hernelind har enligt vad han säger tänkt att besöka Riksarkivet för att beskåda och fotografera av den trohetsed som Johan Siggesson signerade 1568. Vi får väl se vad den innehåller.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson