NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007
Skrivet av: Per-Åke Borssén (Pab) skrivet 2007-10-01, 23:55
Göran, jag backar tillbaka till din hypotetiska släkttavla.  
L Grundberg skriver en hel del om Fartegnsläkten och om Nils Fardjäknsson. Jag tror inte att denna, enligt Grundberg imponerande stormanssläkten, slulle ha sitt ursprung i Byn Ås i Torps sn i Medelpad. Det är helt uteslutet. Farden i Åsse om han över huvud taget har någon relation till, vad Grundberg skriver, den så kallade Fartegn- eller lärdomssläkten, så duger inte byn Åse i Torp. Åsen i Ragunda eller på Frösön, såsom varande fogde- eller lagmanssäten eller tingsplatser, skulle passa bättre.  
 
Jag har påpekat detta tidigare i ett inlägg ovan. Min personliga uppfattning f n är att Farden i åsse avser Fartegn (1300, 1314-24) i Åsen och/eller Herrlekan; att kopplingen till Torp går via Johan i Kåddis och hans hustru Cecilia som gav ärkebiskopen Olof 1324 (DS 2445, MÄU 15) ålfisket i halva sjön Torringen och halva Getterån mot halva fisket i Ångeforsen. Johan i Kåddis skulle möjligen kunna vara Nils Fardjäknssons bror eller son. Johan i Kåddis hustru Cecilia var troligen dotter till antingen Johan Ingemarsson eller dennes bror Siggo. Johan Ingemarsson fick i egendomsskiftet med sin frände ärkebiskop Olof bl a Värsta i Njurunda sn. Värsta gård ligger granne med ruinen efter Kvissle kapell - ett gårdskapell för den stormanssläkt som sedan förkristen tid haft sin sätesgård där. Du kan läsa en hel del om just Kvissle kapell i Leif Grundbergs avhandling Medeltid i centrum; (Kvissle kapell - en medeltida egenkyrka ”stormannamiljö”). Mycket av vad som vi framfört i denna diskussion måste studeras grundligare. Tills vidare får vi ta hypoteserna som utgångsläge för ytterligare samtal.
 
Vänligen/ P-Å