NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-09-26, 15:36
Tyko Lundkvist skriver om Bure-ätten i Boken om Säbro tryckt Härnösand 1986. Han har - bortsett ifrån att han (om än som ett kuriosum) har låtit trycka den felaktiga släktkedjan från Tord via Fale hin unge fram till personer i våra dagar trots att han själv påtalar avgörande felaktigheter - en nykter och skeptisk syn på Bure-släktens äldsta historia.  
 
För att nämna en av Johan Bureus felaktigheter tar han på sid. 87 upp Laurentius Svenonius(<) av Johan Bure förmenta farfarsfar Fale Olsson Bure. Enligt Bureus En förståndig och tapper riddare, hövitsman för krigsfolket i konung Albrekts tid (alltså 1370-talet) som bodde i Bure. Lundkvist påpekar mycket riktigt att Fale Olsson Bure inte kan var född vid denna tid om kronologin ska gå ihop.  
 
En betydligt bättre kandidat skulle kunna vara en son till Per Jonsson i Åse som på sitt yttersta (sonson till Farde i Åse?) vittnar om att Farde i Åse bytte fiske med bönderna i Näs och ägaren till Sildre som sannolikt var biskopen Olov Björnsson - den del av en fors, som Nils Fardägnssons fader ägt i Indalsälven, med tillhörande fisken och omgivningar (se mer ovan). Denne son skulle då heta Fale Persson och stamfar för Säbroprästerna. En person som i så fall inte satt några avtryck i existerande källor. Det är förstås besvärande.
 
Ju mer jag studerat denna släkt desto säkrare blir jag i alla fall i min uppfattning att Johan Bureus inhopp med Fale Olofsson och kopplingen till Bure är påhittad.