NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-09-24, 19:57
Oj vad tyst det vart här...idag var jag upp till Härnösand i ett ärende och fick då se något intressant på första sidan i tidningen Ångermanland. Där står det om utgrävningar av den gamla försvarsfästningen Styresholm! Tänkte bara tipsa om detta för intresserade. I reportaget står även att man tror att fästningen stomades och förstördes under Engelbreckts uppror (1400-talet) men jag skulle nog gissa på att det var Vitaliebröderna (sjörövare) som förstörde fästningen i slutet på 1300-talet. Det står ju i ett riksrådsbrev från 1398 att denna borg skulle lämnas tillbaka i samband med fredsavtalet mellan den segrande drottning Margaretha och den förlorande (tyska) sidan.
 
På hemvägen besökte jag Säbrå kyrka och tog lite kort. Det var intressant att bese Biskopskullen där Biskop Kiörner bl. a. ligger begravd (ägde många gods i Uppland). Jag fick även se Anders-Bure-stenen och Biskopsbordets åkrar och skogsdomäner. I denna prästgård föddes Margaretha Burea även kallad Stormor i Dalom. Norrstigen gick igenom området där.
 
Vänligen
 
Ulf