NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2007
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-09-20, 21:09
Nu när jag läst igenom boken Jarlens Sekel skriven av historieprofessor Dick Harrison så börjar jag känna mig lite säkrare på de stora linjerna i norrländsk historia. Vad vi kan lägga märke till är ju...i århundraden hade riksstaten inte haft några större framgångar med att lägga under sig det gamla Hälsingland så plötsligt -  pang! - skjuter allt en väldig fart i början på 1300-talet! Kungsgårdar etableras, en ny lagbok skrivs ned, ett kolonisationsprojekt (mellan Skellefteå och Uleå) drar igång av gigantiska dimensioner - vad har hänt? Enligt min mening är det detta som har hänt...den mäktiga Farthegn-släkten har bytt sida! Man har beslutat sig för att slutligen underordna sig den svenske kungen och att inleda ett (vinstgivande!) samarbete med dess fogde häruppe (Johan Ingemarsson).
 
När man väl fått den mäktiga Farthegn-släkten på sin sida gick allt snabbt och effektivt! Eftersom det ju står utom allt tvivel att det fanns ett nära samarbete mellan Johan Ingermarsson (Balksparre) och Farthegnarna så kan man väl förmoda att de bägge frälsesläkterna KAN ha gift sig med varandra, inte bara en gång utan i flera omgångar...i flera generationer!? Vi har ju ytterliggare en Sparre-gren inblandad...i form av stormannen: Nils Abjörnsson som var inblandad (år 1335) i spekulationer i Piteå älvdal. Vi vet ju också att man så gott som alltid gifte sig inom sitt eget stånd förr i tiden därför kan det - enligt mig - ligga mycket i den teori som säger att Johan Siggesson skulle (delvis) ha härstammat från frälsesläkten Sparre! Vi vet dessutom att detta namn...Siggesson användes flitigt inom Sparre-ätten (se t. ex. Gustav Vasas hårdföre Marsk). Sparre är en av landets äldsta och mest inflytelserika frälsesläkter.
 
Ja det var lite...logiska utvikningar.
 
Vänligen
 
Ulf