NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-08-31, 19:52
Hej Per-Åke!
 
Syftningen tycker jag tyder på att man med han åsyftar bönderna i Borgesjö även om det är grammatiskt felaktigt ...att Bönderna i Näset i Borgesiö Sokn  Bytte till sig halfwan Turingen och halfwa åna och gaff ther uth förre halfft Fisket i ångisforssenom; Thet byte gjorde han med Farden i Åsse och sammaledes wittnade alle the i Torp tinglagh byggia, att aldrig brukade någor man aff Jemptelandh i förnempde Tyring med Bååt äller nätt.....
 
Fanns det en Farde i Åsen, Fors sn i Jämtland som är belagd?
 
Håller med om att det är intressant konstatera att Fardägn Spjälbodsson var brorson till Radgar i Hammaren i Ragunda socken, Jämtland (brevet 1300).
 
Varför tror Du att Fartegn i Herleby och Fartegn (med syskonbarnet Spjälbud) var identiska?
 
Hade Fartegn en så betydande maktposition som Du säger? Kan man inte ha överdrivet hans maktställning? Jag säger inte att det var så men undrar hur starka beläggen är för att han skulle ha haft flera sätesgårdar. Diskussionen om samband mellan Johan Siggesson och Fale hin unge är än så länge hypotetisk. Jag kommer att fortsätta med mitt sociala underifrånperspektiv med bigamistoffret Sigrid, landsknekten i Viken etc. Jag vill gärna se vad det kan ge. Under 200 år hinner visserligen mycket hända i en släkt och jag kanske underskattar fältöverstens förfädernas samhällsställning. Släkten måste väl, om den nu en gång tillhört frälset, ha återgått till bondeståndet.  
 
Den norske riddaren Gengt Nilsson (krökt arm) är intressant. För länge sedan försökte jag under någon rubrik i den väldiga Bure-diskussionen väcka intresse för tanken att det funnits släktskap över den dåvarande riksgränsen. Ingen nappade! Det är kanske dags att kolla detta lite mer ingående?
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson